zondag, februari 05, 2006

St. Rita Regennacht

Mijn kamer is beige beige beige. Schapenpis. De muren oneffen. Ik kan de schilderstrepen zien vanuit mijn bed. Tandpijn door de ijskoude zinken verwarmingselementen en het piepende bed als ik beweeg.
's avonds hoor ik de leidingen trillen. Het water loopt de hele nacht. Ik droom over het kind.

's Nachts breek ik los. Ik sluip door de gangen. Mijn voeten zacht over de gladde tegels. In de gangen wordt beige groen door de nachtverlichting. Ik glijd langs muren, voorbij een raam. Mijn voeten zijn gevoelloos en mijn vingernagels bloeden.
Aan het einde van de gang staat een engel. Een blonde engel in witte jas. Een jonge boom van 1m90. Twee handen uitgestrekt nemen me vast en trekken me mee schuifelend. Ik lig dicht tegen het lichaam aan dat beweegt door de gang. Het danst met mij. Danst mij helemaal terug naar mijn kamer tot ik mijn voeten weer voel tintelen en mijn handen gloeien. Geen woord. Ik zie een gapende wonde in het voorhoofd.

Als ik 's morgens wakker wordt loop ik voorbij het raam van de nachtzuster. Een dikke vette gans zit daar te breien. "Is de nachtzuster hier?" vraag ik. "Al weg" antwoordt de gans zonder op te kijken van haar breiwerk. Ik druk m'n nagels in m'n handpalmen en slof naar de ontbijtzaal.
Creative Commons Licentie
Op dit werk is de Creative Commons Licentie van toepassing.