woensdag, januari 12, 2005

Ik/jij

Op haar eenentwintigste verjaardag kreeg ze van haar moeder een briefje met het adres van een psychiater. De schriftelijke toelating om de rotzooi in haar hoofd en lichaam op te kuisen. Het liefst zo vlug mogelijk en op eigen verantwoordelijkheid.
Ze zit nu in het buitenland, om alles uit te praten. Ze zit alleen te wachten in een hotelkamer op de man die haar verkracht heeft. Iedereen verklaart haar gek, maar het is het moedigste wat ze ooit gedaan heeft.

# Ik:

We staan te wachten achter de bar. De muziek drilt verder en verder weg.
Ze vraagt: "Heb je een vuurtje?"
"Kus me." antwoord ik, verdoofd en eenzaam. Omdat ze nooit zegt wat ze zeggen wil, omdat ik vreselijke dingen hoor van haar vroegere mannen, die ze mij altijd verzwijgt. Iedereen die haar kent zou wel met haar willen vrijen, maar ze doet alsof dat haar kouwe kleren niet raakt. Ze buigt zich naar me toe tot haar lippen op een paar millimeter na de mijne raken en wringt een pakje lucifers uit mijn rechterhand.
Bitch.
Ik volg haar ogen die nerveus opzij schieten. Aan de bar schuifelt hij heen en weer.en ik denk:
Hij wordt kaal. Zo kaal als een hoorn. Ik zie zijn rug, gebogen in het licht. Hij gaat waar zij gaat. Als een kromme donkere schaduw volgt hij haar en snijdt de woorden af. Soms rotzooit hij tussen haar benen en op die dagen zijn haar ogen troebel en naar de grond gericht. Er waren twee zussen, uit één ei. Met de onverbiddelijke hardheid van een predikant velde hij een oordeel. Tussen goed en kwaad. Hij koos de kleinste, de zwakste.
Ik zie het allemaal nu en ze weet het. Ze draait zich van me weg en zegt niets meer. Bedient de klanten, zet een whisky voor zijn neus.

"Ik zie hem staan" zeg ik. Ze kijkt me niet aan. "Elke dag wordt hij lelijker en doet hij je meer pijn. Maar toch trek je hem achter je aan als een hond aan een leiband." Ze huilt. Ik probeer haar te troosten maar ze rukt zich los en ik word kwaad, machteloos. "Wat zou je hem willen vragen? Waarom jij? Zal ik het hem vragen? Zal ik hem opensnijden met een vleesmes? Zal ik hem geven wat hij verdient? En je moeder de medeplichtige huilend bij zijn graf één duwtje en ze ligt erbij, onder de zoden." Ze zakt langzaam op de grond en duwt haar vuisten in haar oren. Ze is ontroostbaar en elke liefdesverklaring aan haar adres is een zweepslag. Haar huid is oud van te weinig kindertijd. Borsten klein als van een 13-jarige. Ik smeek "laat het me proberen. Ik geef je alles wat ik heb ik bescherm je hou hem van je weg ik zal de pijn dragen alle pijn."
Ze kijkt me aan. Ogen blauw en helder halsspieren trekken nerveus. Bijna waanzin.
Een gevoel van misselijkheid komt in me op en barstende hoofdpijn.
"Ok" zegt ze "Als je me bedriegt maak ik je kapot." Ze mikt haar sigarettenpeuk in het whiskyglas.


# Jij:

Ik kijk haar aan. Denkt ze dat ze tegen hem op kan?
Ze weet niet wat haar te wachten staat. Ze zal lijden. Vroege morgen als we de bar verlaten. Hij loopt achter ons aan, maar zij doet alsof hij er niet is. Zelfverzekerd. Ze denkt dat ze de eerste nobele ridder is die mij probeert te schaken.

Als we binnen zijn en de deur achter ons gesloten is, grijpt hij haar vast bij haar nekharen en sleurt haar naar de slaapkamer. Ik volg hem aarzelend. Hij trekt ruw haar kleren uit. Dan haalt hij een touw tevoorschijn, waarmee hij haar polsen vastsjort. Het touw maakt hij vast aan een haak in het plafond, zodat ze verplicht wordt op haar knieën op het bed te blijven zitten. Hij houdt haar vast bij haar dijen zodat ze enkel haar hoofd wat kan bewegen. Ik kleed me traag uit en voel haar blik op me branden. Ze kijkt me aan alsof ik haar ga doden. Ik glimlach, ga voor haar zitten en streel haar zachte borsten en heupen. Ik hoor hem achter me hijgen als ik haar kus. Ik vinger haar er ze kan haar heupen niet stil houden. Zijn erectie duwt tegen haar billen. Hij schuift haar knieën verder uit elkaar terwijl ik haar lik en onder haar ga liggen. Hij smeert zijn penis in met glijmiddel, trekt dan plots haar heupen achteruit en dringt haar aars binnen. Hij gaat tekeer als en gek en zij buigt zich voorover als een hongerig dier en bijt in mijn tepels en vingert me en hoe meer haar vingers bewegen hoe uitzinniger ik word en daarna kussen we -mijn mond vol kut en bloed. Ze kreunt van pijn als onze lippen raken en ik voel haar wegglijden in bewusteloosheid.
Hij is razend en sleurt me de kamer uit. Hij blijft nog twee uur met haar in de kamer en ik weet dat hij daar dingen doet die ze zich beter niet herinnert.


# Ik:

Ik word wakker op een bank naast blok H. Het is nog donker en stil maar de dag begint aan te breken. Mijn hoofd dreunt en ik voel me misselijk en koud. Als ik naar de deur loop waar alles stil is, ruik ik bloed en mijn lippen zijn als rubber.
Alles doet pijn en ik herinner me niet meer hoe ik hier beland ben. Ik besluit geen medicatie meer te nemen. Ze kunnen op hun hoofd staan maar ik doe het niet.
Tot ze onder me ademt als een beest en rauwe kreten uitstoot.
Paarse geplette aders onder mijn vel. Veel vel verloren in korsten van steenpuin en polsen verbrand. En binnenin een witte ziel.

Creative Commons Licentie
Op dit werk is de Creative Commons Licentie van toepassing.